alla ricerca della bici ... scott CR1

sepica

Ammiraglia
10 Agosto 2004
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BMC slr01 TREK Madone
girando alla ricerca dela mia nuova bike sono incappat nella Scott CR1
il sivende (che poi e' un mio amico) mi consiglia la cofigurazione

telaio Scott cr1 890 gr (pesati !!!!!!!!)
shimano 105
mavic krysium equipe
componenti ritchey
forcella scott 350 gr
per un toale di .... 2400/2490 (non ricordo bene) da scontare
che ne dite ????
 

Guest
scusa sepica ma avresti il coraggio di mettere su un telaio del genere il gruppo shimano 105
E' come far girare una ferrari con i cerchi con le borchiacce in plastica..
Per favore..
Mettici al massimo un Ultegra, il 105 è davvero troppo poco..
 

sepica

Ammiraglia
10 Agosto 2004
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si in effetti avet ragione gia' la avevo pensata , credo che la versione con ultegra venga 2700 ma non ricordo bene.
volevo un giudizio sul telaio
il peso e' da non crederci le rifiniture sono ottime e' un po troppo "cicciotto" le geometrie mi piacciono anche se preferisco qualcosa di + slooping

avendo paura dellla scelta ho girato qua e la e ho trovato questo sito dove hanno testato un serie di telai beh lo scott e' riuscito il migliore per quel peso insieme al wilier

http://www.efbe.de

altri telai simili ???
 

Guest
sul discorso bici allora siamo a posto.. prendila con l'ultegra, di certo scordati di poterci mettere il 105 sotto..
Sul discorso telaio ti dico solo che io lo sto facendo montare proprio in questi giorni.E' una delle migliori monoscocche che ci sia per la salita, il peso è minimo ma al tempo stesso è scattante e molto rigido. Qualcosa di piu sloping? naaa questo ha le geometrie giuste.
senza contare che ha un rapporto qualità prezzo ottimo (2200 per telaio + forca nella versione Team contro gli ormai 2900 e passa dei vari Wilier Le Roi, Trek, Look e chi piu ne ha piu ne metta...)
Ciao
 

sepica

Ammiraglia
10 Agosto 2004
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forse la cosa che mi spinge a prenderlo e' che loposso provare, infatti il si vende ce l'ha uno per lui ed abbiamo la stessa misura spero che per il week end glielo posso rubare.
accidenti NON voglo comprare americano
 

Guest
scusa perchè non vorresti comprare americano? Io le cose le compro da chi le fa meglio.. in questo caso il CR1 è il miglior monoscocca da salita che ci sia (pessimo il tentativo di orbea con l'orca che era più una gomma da masticare che nn un telaio...) e lo compro da loro.
E cmq se ti può consolare il Cr1 lo fanno a taiwan dove pare che il carbonio lo lavorino moooolto bene (giant docet)
 

sepica

Ammiraglia
10 Agosto 2004
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ma che ne so, l' italia sapeva fare una cosa le bici, me ce danno na pista pure in questo.
altra domandina:
e' meglio la scott o cdale ( ultegra + mavic elite + guarnitura carb) 2630 €???

insomma spero di vendere la mia al + presto anzi mo metto l'inserzione .
 

Guest
la cannondale quale? La CAAD7 (o 8 che dir si voglia.. cambia solo che la 8 è quella del 2005 con qualche miglioria ma nulla piu) o la Six13?
Se è la CAAD 7 stiam parlando una bici con telaio tutto in alluminio.. Dipende da cosa devi farci cmq.
Scusa ma perchè tante remore sul CR1? E' ottimo, leggerissimo e hai una bici al top di gamma.. perchè rinunciare? ne parli con troppo scetticismo, guarda che ci corrono i prof!!!
sulla CAAD non mi sbilancio, a me il telaio tutto in alluminio per la salita mi piace assai però dipende dai tuoi gusti... e dalla tua schiena
ciao
 

sepica

Ammiraglia
10 Agosto 2004
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il mio scetticismo e' dato dal fatto che Scott non ha tutta questa storia nell'ambito della corsa e in piu' il telaio lo trovo leggeo anzi leggerino non vorrei che hanno spinto sul peso + per una mossa commerciale che altro.

oddio la differenza tra un alluminio e un carbonio per che come me fa di media 70 80 km a volte si spinge oltre ai cento non cambia un gran che , anche se a detta di molti il carbonio funziona veramne bene rigidita' durata e assorbimento allo stesso tempo
 

bipbip

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Cannondale SupersixEvo HM
Possiedo il CR1 Team Issue da una decina di giorni...purtroppo a causa di un infortunio non ho potuto farci i km. che avrei voluto.
Posso pero' affermare con certezza che e' un telaio eccellente sotto ogni profilo, e' rigido e scattante, in discesa e' assolutamente stabile e preciso. Inoltre, per chi ci dovesse macinare molti km....e' molto confortevole, ben piu' del mio precedente telaio in alluminio.
 

Alba

Apprendista Cronoman
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il telaio (che non e' un monoscocca) e' tra quelli tra cui sarei indeciso.
mi piace tantissimo ma non mi fido
Il mio e' un limite psicologico legato al peso

Ho spedito una mail alla Acerbis per avere chiarimenti sui pesi dei vari modelli.
Mi hanno risposto che la forcella e' uguale x tutti i modelli(anche se loro stessi in fiera mi avevano detto il contrario)
Il peso dei modello Pro e' leggermente superiore di quello dei modelli top

Ora per confondermi le idee ci si e' messo anche il Cervelo in carbonio:2200€xtelaio+forcella+reggi ma e' garantito a vita..
 

Alba

Apprendista Cronoman
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|Tratto da:

http://www.pezcyclingnews.com/?pg=fullstory&id=2460


Butting” for most manufacturers simply means that they make the tube walls thinner in the middle and thicker on the ends (where more stress is) and that’s about it. But Scott manufacture their tubes individually, and not only control the wall thickness at the ends of the tube, but also vary the tube walls along the top bottom and sides. Most Carbon fiber bike manufacturers concentrate on fiber direction, and Scott does too. But when you not only use fiber direction as a ride tuning tool, but go one better and vary wall thicknesses throughout the tube, you wind up with, well, the CR1.

Scott also join the tubes a little different that most folks. They precision CNC cut the tubes so that they fit together extremely well. That helps in the joining process Scott call “Carbon Welding”. As the tubes fit very tightly together, Scott need to use far less material at the joint (where a lot of the weight savings happens). Buy using small amounts of fiber in multiple directions at the joint, Scott create a very strong but almost invisible “micro-lug” (my word not Scott’s). What looks like a monocoque frame is actually a tube frame done very well. The build process also allows Scott to manufacture 6 sizes in the range, in a shape and style that are usually only manufactured in 4 sizes.
Take a look at the BB area, and you will see the very large down tube and seat tube joined together. Note the machined surface of the metal BB sleeve.



Along with the Dura-Ace crank / BB set, it’s as clean a look as you can get. It’s also a very stable Bottom end.

The Chain stays have a slight wiggle as they go back, and remain a good size till they hit the drop outs, only tapering a bit along the way.



The look is conservative in shape, but the Team Edition isn’t short on sponsor decals to liven things up.



As you move round the bend to the Seat stays, things get more interesting looking. The seat stays have a slight “bladed” profile, and end at a wishbone that could only come from a prehistoric Turkey… (they're big!) That large flat section is very recognizable. So much so that I did get it confirmed “before the leak” that this is the bike that won the Liege, Amstel, Fleche Tre (albeit in another makers paint job under David Rebbelin).



The large flat section is a super stability platform, necessary on something this light… But something to note (the red line points to it) is that the material built from the seat stays actually runs round the side of the seat tube (a bit like the Kuota Khan). The blue mark shows where the seat tube comes through (as the black on black makes the view a little tough). This does a double duty in allowing that section to remain wide and stable, and (due to the fiber orientation here) also redirect some of the vibration past the seat tube (and your booty) and into the top tube…

The front end gets the same precision cutting where the top and down tubes meet a nice big head tube, and a hidden head set, but looks fairly plain. It does hold one of the nicer forks available though.



Not only does this fork weigh dick (290 grams), but it's built in the same big body / thin wall format as the frame. It is light, but it is stable… Evidence of the material removal is all the way down to the fork drop out. Well made, and nice finish, but no excess baggage…




The Ride?
The last few Carbon bike reviews we’ve done at PEZ have been of very light, very stiff, performance oriented Carbon. In fact, they were bikes that are extremely well done and represent a good portion of the best Carbon available (the BMC SLT01, Colnago C-50, Kuota Kredo, Orbea Orca…). The Scott CR1 sits confidently in this class (and is a candidate for teacher's pet…).

The CR1 dials the road vibration down as well as anything tested (not light praise), gives up stiffness only to the heaviest in class and weighs less than everything else in it’s durability range (check the guys at www.EFBE.DE). It actually weighs less than anything in any range...

This is a great lean man's bike. That’s not to say that the CR1 is not a big man’s bike, but a big man probably isn’t looking for a sub 2 pound frame anyhoo (nor should they…). This bike is a dreamboat for guys light enough to actually feel a difference. That said, it's not a bad choice in to the upper mid sized folks as well.

I can’t explain the ride feel except to say that, when coasting along, it feels like an old steel bike with 25c tires inflated to 100lbs. It’s just that smooth. But, stand up and step on the gas on a sharp little climb, and it feels like there’s nothing there.

I’ve tested a gross of bikes within a pound of this when built the same, and a pound shouldn’t feel like much of a difference, but it does here. Which makes me believe that the little weight left on the CR1 is low down in the frame. Down Tube, BB and Chain Stays must represent more as a percentage of the overall weight of the CR1 than other very light bikes. On out of the saddle accelerations, it feels like you’re gripping bars and they aren’t attached to anything. That’s not to say they slop around on you, as they don’t. The Ritchey stem and bars are very good (in fact the Ritchey components are so good they’ll get a separate review…), and the steer tube is reasonably stiff. It just doesn’t feel like anything weighs anything as you toss the bike around underneath you. And if you want even more of this, toss on a set of Light Carbon Tubulars...

The smoothness is simply the result of the Carbon butting process. Scott just went one better than most folks in what’s inside the tubes, and while they look pretty conservative on the outside, they are anything but on the inside…

The Stiffness is not class leading, but the stiffness to weight ratio is better than anything that the EFBE.DE guys have tested (and they have tested far more than they show on the site). We have made the comment that stiffness to weight on other bikes has been impressive (and it has!), but this one is top of the light weight heap. It is less stiff than the BMC, but the ride is as plush as the Colnago C-50 and it weighs a good chunk less than either. That's a pretty potent combination to go into battle with.

Handling is also very good. It is Crit quick, and it's light weight allow you to move it around at a flick. But even at that, it's angles give it respectable stability at speed. There are better things to scream down a mountain with, but almost nothing better to get up the mountain in the first place...

The fit and finish are extremely good. You will want some clear protection film for the frame where cables rub, as the (thin) clear coat and gloss black will show scuffs. The bottle cage bolts, drop outs and bb and head set shell are all clean as a whistle. Someone pays quite a lot of attention to these bikes before they head to the customer...

That leaves the one area that pretty much everyone’s Light Carbon will not lead the pack in, and that is crash survival. The Scott set’s the record for the most Caution / warning tags relating to torque on a bike frame. It is a race bred, tight tolerance mechanism, and I wouldn’t let any shop close to building one up that didn’t have torque wrenches at the ready. The material at the seat clamp for instance is near paper thin (as is the case on a few light carbon bikes), and danger lurks for the heavy handed wrencher as much or more on the Scott CR1. But that doesn’t mean this is like those thin walled (even more brittle) flyweight single season Aluminum bikes.

Carbon, as we’ve mentioned before, has a very solid fatigue life - somewhere between "much better than Aluminum" and infinity. In fact, the Scott CR-1 passes the same impressive test as other bikes we’ve tested (and loved) like those from Kuota. You can see the scores at WWW.EFBE.DE. Carbon done well is like Titanium in that it basically can be stressed, under intended use, over and over until the cows come home. Unlike Aluminum though, carbon doesn’t break down as you flex it. Carbon doesn’t get weak unless you cut fibers (that happens when you crack, crush or score it). You can see the results of the tests, and Carbon beats most of the other metal bikes in the same weight class…

But then there isn’t anything else in the CR1’s weight class is there now…? So you’ll have to compare it to heavier stuff, and it stands up to the maximum pressures in the tests at EFBE at any weight.

si fa anche riferimento ai test tedeschi...
 

Alba

Apprendista Cronoman
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Se volete posso inviarvi un file PDF che ho scaricato(a pagamento)
dal sito della rivista tedesca tour
test telai in carbonio e in alluminio con vari dati quali pesi reali e dati sulla rigidita'

Lo Scott ne esce vincitore ta quelli in carbonio
se mi mandate gli indirizzi mail ve lo mando!
 

Guest
PS x Bip: ora la questione Forcella mi è molto piu chiara. Il telaio mi è arrivato, l'ho fatto pesare (ha anche la forca superlight) ed ecco il risultato:

335 gr per la CR1 di serie
287 gr per la CR1 Superlight

Inoltre ho sbirciato il catalogo e la scott dichiara 340 gr e 290 gr...
I 400 e passa mi sembravano davvero troppi... Soprattutto perchè, pesandone 850 solo il telaio, sarebbe stato davvero molto sbilanciato.

Per Sepica: Ancora dubbi? Il problema della leggerezza del telaio non si pone, e non guardare alla "storia" altrimenti mi fai come quelli che si comprano Colnago o Pinarello che appunto pagano migliaia e migliaia di mila euro per avere un telaio col nome ma senza la tecnologia..
Vai sicuro, se me lo prendo io che sono esigente in fatto di tecnica puoi star tranquillo. Io queste bici le ho provate e per me Giant TCR e Scott Cr1 sono le migliori (ho preso la scott perchè le geometrie giant non mi piacciono troppo...), viceversa l'Orbea Orca m'ha deluso (non per niente ora se ne sono usciti col modello che la soppianta, ovvero l'Onyx)
Ciao!
 

Guest
Per farla breve i monoscocca sono i telai stampati, quelli, ovvero, che necessitano di uno stampo apposito in cui calare le fibre.
Di qui il motivo per cui, ad esempio, è impossibile farselo fare su misura (gli stampi costano e cmq sono preparati sulle 4-5-6 misure di ogni ditta..)
Ultimamente il processo produttivo si è differenziato, c'è chi produce carro in monoscocca, triangolo principale in monoscocca, e poi li unisce a congiunzioni.
Ci sono 1000 varianti insomma.. però sempre di monoscocca si parla.
I telai a incollaggio sono i vari Time, Cervelo e Look (il 585 ultimo uscito..)
Ciao
 

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